Ketahuilah bahawa Allah Taala menjadikan manusia ini terdiri daripada dua suatu yang berbeza iaitu:
- Jisim yang gelap, tebal, termasuk di bawah kejadian dan kebinasaan (Al-Kun Wal-Fasad) yang tersusun, bersifat ketanahan yang tidak dapat melaksanakan urusannya melainkan dengan yang lain.
- Jiwa Jauhari yang tunggal yang bercahaya, mencapai, bertindak lagi menggerakkan dan menyempurnakan alat-alat (alat-alat dalam badan manusia baik yang bersifat ruhaniah seperti Ruh Haiwani, Ruh Tobie dan lain-lain atau bersifat jasmaniah seperti otak dan bahagian-bahagiannya dan lain-lainnya.
Allah
Taala menyusun jasad-jasad dari bahagian-bahagian makanan dan
menjaganya dengan bahagian-bahagian zat makanan yang lebur menyerap ke
dalam jasad, menyediakan asas, menyempurnakan anggota-anggota penting,
menentukan anggota-anggota kaki dan tangan dan melahirkan jauhar jiwa dari urusan yang tunggal, sempurna menyempurna lagi memberi faedah.
Bukanlah saya(Imam Ghazali) maksudkan 'jiwa' itu kekuatan untuk mendapatkan makanan:
- bukan kekuatan yang menggerakkan syahwat (Al-Nafsu) dan kemarahan.
- bukan kekuatan yang berada dalam jantung(Al-Kolbu) yang melahirkan hidup, menimbulkan rasa dan gerak dari jantung kepada seluruh anggota, kerana kekutan ini dinamakan 'Ruh Haiwani'.
Rasa, gerak, syahwat adalah dari tentera Ruh Haiwani ini.
Kekuatan mendapatkan makanan yang berada dan menguruskan dalam hati(Al-Kabad) dinamakan 'Ruh Tobie.'
Pencernaan dan penolakan adalah daripada sifat-sifatnya. Kekuatan
merupa, melahir, menyubur dan lain-lain kekuatan tobie semuanya menjadi
khadam-khadam bagi jasad dan jasad pula adalah khadam kepada Ruh
Haiwani, kerana jasad menerima kekuatan-kekuatan dari Ruh Haiwani dan bekerja menurut geraknya.
Sebenarnya yang saya maksudkan dengan 'JIWA' itu ialah JAUHAR YANG SEMPURNA LAGI TUNGGAL (Al-Jauhar Al-Kamil Al-Mufrad) yang kerjanya hanya
- mengingat
- menghafaz
- memikir membeza dan
- mengamat-amati, juga
- menerima segala ilmu dan
- tidak jemu-jemu menerima rupa-rupa abstrak yang bersih dari benda.
Jauhar
ini adalah ketua segala ruh dan raja. Segala kekuatan semuanya
berkhidmat kepada jauhar ini dan menjunjung perintahnya. Jauhar ini
tidak lain tidak bukan dari JIWA BERAKAL (Al-Nafs An-Naathokoh) yang diberikan berbagai-bagai nama. Para ahli falsafah menamakan jauhar ini sebagai JIWA BERAKAL(Al-Naf An-Naathokah).Al-Quran menamakannya sebagai JIWA YANG TENANG(Al-Nafsul Mutomainnah). Al-Quran juga menamakannya sebagai RUH URUSAN (Al-Ruh Al-Amri). Ahli Tasauf menamakannya sebagai QALBU(Al-Qalbi).
Perbezaan cuma pada segi nama-nama sahaja tetapi ertinya satu, tidak
ada perselisihan. Oleh itu 'QALBU' dan 'RUH' pada kita juga 'YANG
TENANG' semua nama-nama itu adalah bagi 'JIWA BERAKAL' (Al-Nafs
Al-Naathokoh). Jiwa berakal ialah 'Jauhar
yang Hidup', 'aktif', lagi mencapai kalau disebut Ruh Mutlak atau Qalbu.
Maksudnya ialah jauhar ini juga.
Ahli-ahli
Tasauf menamakan 'Ruh Haiwani' pula dengan nafsu. Syarak juga
memberikan pengertian yang sama sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W. yang
bermaksud:
"Musuh engkau yang paling ketat ialah nafsu engkau".
Baginda bersabda lagi dengan maksud:
"Nafsu engkau ialah yang terletak di antara dua pihak".
Perkataan
nafsu yang dimaksudkan oleh syarak di sini ialah kekuatan 'syahwaaniah'
dan kemarahan kerana kedua-duanya muncul dari jantung yang terletak di
antara dua pihak(dari tubuh manusia).
Bila
kamu telah faham dan mengetahui perbezaan nama-nama itu ternyatalah
bahawa para pengkaji memberikan nama yang bermacam-macam terhadap Jauhar
yang bernilai ini dan mengemukakan pendapat-pendapat yang berbeza. Para
ahli Ilmu Kalam yang pandai dalam debat menganggap jiwa itu sebagai
suatu jisim dan menyatakan bahawa ia adalah jisim yang halus sebagai
tantangan bagi jisim yang tebal ini. Mereka hanya melihat perbezaan di
antara ruh dan jasad dari segi kehalusan dan ketebalan sahaja.
Sebahagian
dari mereka menganggap ruh sebagi 'aradh. Sebahagian daripada ahli-ahli
kedoktoran cenderung ke arah pendapat ini. Ada pula yang menganggap
darah sebagai ruh.
Mereka
semua merasa puas hati dengan pendapat mereka kerana dipengaruhi oleh
kecantikkan pandangan dan mereka 'TIDAK BERUSAHA' mencari bahagian
ketiga sedangkan sebenarnya ada tiga bahagi iaitu Jisim, Aradh dan 'Al-Jauhar-Al-Mufrad'.
Ruh Haiwani ialah jisim yang halus seolah-olah lampu bernyala terletak
dalam kaca jantung. Jantung yang dimaksudkan di sini ialah rangka
sanubari yang tergantung pada dada manusia. Hidup adalah lampu tersebut,
- Darah ialah minyaknya,
- Rasa dan gerak merupakan nurnya,
- Syhwat ialah kepanasannya,
- Kemarahan ialah wapnya,
- Kekuatan mencari makanan yang berada di dalam hati merupakan khadam atau penjaganya dan wakilnya.
Ruh
ini terdapat pada segala binatang. Ruh ini tidak menerima ilmu dan
tidak mengetahi soal yang berhubung dengan alam dan tidak mengetahui
hak-hak Pencipta Alam. Ia hanya merupakan khadam yang terikat. Ia mati
bersama dengan matinya badan. Jika bertambah darah, padam lampu itu
kerana bertambah kepanasan dan sebaliknya jika berkurangan darah, ia
akan padam juga kerana bertambah kesejukan. Padamnya menjadi sebab bagi
matinya badan. Tidak ada 'khitob Tuhan'
iaitu (perkataan-perkataan Tuhan yang lazim yang dihadapkan kepada
orang-orang mukallaf berhubung dengan perbuatan-perbuatan mereka) dan
tidak ada 'takhlif' (pemikul
tanggungjawab yang diamanahkan dari Allah melalui hukum syarak yang
lima) tuan punya syarak terhadap ruh ini. Kerana inilah segala binatang
tidak termasuk ke dalam makhluk-makluk yang menerima 'khitob' dengan
hukum-hukum syarak.
Manusia
sebenarnya 'ditakhlif' dan 'dikhitob' kerana suatu makna yang lain
terdapat padanya sebagai suatu tambahan yang dikhaskan untuknya.
Maknanya ialah pada manusia ada 'JIWA YANG BERAKAL'
(Al-Nafs-An-Naatokoh), 'RUH URUSAN'(Ruhul-Amri) dan 'JIWA YANG
TENANG'(Al-Nafsul Muthomainnah).
Ruh ini bukanlah jisim dan bukanlah 'aradh', kerana ia datang dari urusan Allah Taala sebagaimana firmannya yang bermaksud:
'Katakanlah hai Muhammad bahawa Ruh itu adalah urusan Tuhanku.
(Surah Al-Israk ayat 85)
Allah berfirman lagi yang bermaksud:
'Hai Jiwa yang Tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan redho dan diredhoi."
(Surah Al-Tahrim ayat 12)
Urusan Allah bukanlah berupa jisim dan bukan pula 'aradh', malahan ia adalah suatu kekuatan 'ILAHIYAH' seperti 'AKAL YANG PERTAMA' (Al-'Aklul-Awal), Luh dan Qalam.
Kekuatan Ilahiyah adalah Jauhar-Jauhar Tunggal yang bukan dari benda,
malah ia merupakan sinar-sinar abstrak yang dapat difahami oleh akal
(Ma'quulah). Bukan boleh dirasa. Apa yang kita sebut sebagai ruh dan
Qalbu adalah dari Jauhar-Jauhar itu. Ia
- tidak rosak
- tidak layu
- tidak binasa
- tidak mati bahkan,
- ia terpisah dari badan dan menantikan perkembaliaan pada hari kiamat
sebagaimana yang dinyatakan dalam syarak dan telah disahkan dalam ilmu-ilmu 'HIKMIAH'
(Falsafah) dengan alasan-alasan yang tidak dapat ditolak lagi. Buktinya
yang nyata menunjukkan bahawa 'RUH YANG BERAKAL' bukanlah jisim dan
bukanlah 'aradh, malah ia adalah JAUHAR yang sabit(nyata) lagi kekal
tiada binasa. Di sini rasanya tidak perlu lagi kita menyebut
alasan-alasan dan membentangkan dalil-dalil kerana telah dibuat dan
disebut orang. Sesiapa yang mahu mengesahkannya silalah tatap
kitab-kitab yang baik mengenai ilmu ini. Cara kita memberi huraian dalam
risalah ini bukanlah dengan mengemukakan alasan, malah dengan berpegang
pada apa yang telah dialami menerusi 'PENGLIHATAN YANG YAKIN DAN PENGLIHATAN IMAM.'
Allah Taala ada menghubungkan ruh kepada urusan dan kadang-kadang
kepada 'IZAH'Nya(zat yang tiada boleh dicapai dengan akal dan fikiran)
dengan firmanNya yang bermaksud:
'Dan Aku(Allah) tiupkan padanya ruh dariKU'
(Surah Al-Hijr ayat 39).
dan firmanNya lagi yang bermaksud:
'Katakanlah (hai Muhammad) bahawa roh itu adalah urusan tuhanku'
(Al-Israk ayat 85)
dan firmanNya lagi yang bermaksud:
'Lalu kami tiupkan padanya dari roh kami.'
(Surah Al-Tahrim ayat 12)
Bila
roh itu dihubungkan oleh Allah Taala kepada diriNya tentulah ia bukan
jisim atau A'radh kerana rendah tingkat kedua-duanya, selalu
berubah-ubah dan cepat hilang serta akan rosak. Rasulullah S.W.T.
bersabda yang bermaksud:
"Roh-roh adalah sebagai tentera yang lengkap"
dan dalam sabda Baginda yang lain lagi Beliau menyatakan:
"Roh para syuhadah terletak dalam bayang-bayang burung-burung hijau."
Begitu
juga dengan A'radh tidak kekal selepas hilangnya jauhar kerana A'radh
tidak boleh berdiri dengan zatnya sendiri. Manakala jisim menerima
peleburan kembali sebagaimana asalnya sebelum penyusunan dari benda (Al
Madah) dan rupa seperti yang tersebut dalam kitab-kitab (kitab-kitab
falsafah).
Setelah kita mengetahui ayat-ayat, hadis-hadis dan alasan-alasan akal, ketahuilah
kita bahawa ruh itu adalah JAUHAR MUFRAD YANG SEMPURNA (Al-Jauharul
Mufrad Al-Kamil) hidup dengan zatnya, baik dan buruknya agama adalah
datang daripadanya, manakala ruh Tobie dan Ruh Haiwani dan kekuatan badaniah seluruhnya daripada tentara Jauhar Mufrad Yang Sempurna ini.
Jauhar
ini menerima rupa-rupa maklumat dan hakikat maujudah (sesuatu yang
wujud di alam ini) dengan tidak diganggui oleh ain-ain dan peribadinya
kerana jiwa berkuasa mengetahui hakikat manusia tanpa melihat peribadi
(manusia) itu sendiri; begitu juga ia mengetahui malaikat dan
syaitan-syaitan dengan tidak perlu melihat peribadi-peribadi mereka. Ini
adalah kerana kedua-dua jenis makhluk itu tiada dapat dicapai oleh
deria-deria kebanyakan orang.
Satu
golongan ahli tasauf berkata bahawa ' Qalbu ' mempunyai dua mata,
serupa juga dengan dua mata bagi jasad ini. Jasad dapat melihat
benda-benda yang zahir dengan mata-mata zahir dan Qalbu melihat hakikat
dengan mata akal. Rasulullah S.W.T. bersabda yang bermaksud:
'Tiada ada seorang hambapun melainkan Qalbunya mestilah mempunyai dua mata.'
Dengan
kedua-dua mata ini dapatlah dicapai apa yang ghaib. Bila Allah Taala
hendak memberikan kebaikan kepada hambanya, ia bukakan dua mata Qalbunya
supaya dapat melihat sesuatu yang ghaib dari pemandangan mata lahirnya.
Roh ini tidaklah mati dengan matinya badan kerana Allah Taala
menyerunya supaya kembali kepadaNya dengan firmanNya yang bermaksud:
'Kembalilah kepada Tuhanmua'
(Surah Al Fajr Ayat 28).
Sebenarnya
ruh ini hanya bercerai dan berpaling dari badan. Oleh kerana berpaling
ini maka kakulah segala yang bersangkut dengan kekuatan-kekuatan
Haiwaniah dan Tabii'yah. Maka diamlah yang bergerak itu dan dikatakan
kepada yang diam itu, ialah MATI.
Ahli-ahli
Thorikat atau ahli Tasauf lebih banyak berpegang pada roh dan Qalbu
dari berpegang pada peribadi. Apabila roh itu dari urusan Allah Taala,
maka beradanya dalam badan adalah sebagai orang dagang. Mukanya mengarah
pada asalnya dan tempat datangnya. Ia dapat mengambil faedah-faedah
dari pihak asalnya lebih banyak dari apa yang ia dapat dari pihak
peribadi bila ruh itu kuat dan tidak dikotori oleh kekotoran-kekotoran
tabiat.
Bila
anda mengetahui ruh adalah Jauhar Mufrad dan mengetahui pula jasad
memerlukan ruang dan A'Radh maka selain dari ini tidak ada lagi
melainkan Jauhar. Ketahuilah bahawa Jauhar ini tidak menempati pada
sesuatu tempat dan tidak mendiami pada sesuatu ruang. Bukanlah badan
adalah ruang bagi ruh dan bukan pula tempat bagi Qalbu malahan badan
adalah alat ruh, alat Qalbu dan kenderaan jiwa. Zat ruh sendiri tidak
bersambung dengan bahagian-bahagian badan dan tidak berpisah daripadanya
bahkan ia menhadap kepada badan, memberi faedah dan melimpah
kepadanya.
Mula-mula lahir nur ruh pada otak kerana otak tempat kenyataan yang khas.
- Pada bahagian depannya ia menjadi penjaga
- Pada bahagian tengahnya ia menjadi menteri dan pentadbir
- Pada bahagian belakangnya ia menjadi perbendaharaan. Ahli perbendaharaan dan seluruh bahagian manjadi kakitangan dan kenderaan
- Roh Haiwani menjadi khadam
- Roh Tobie menjadi wakil
- Badan menjadi kenderaan
- Dunia menjadi medan
- Hayat menjadi barang (modal)
- Gerak menjadi perniagaan
- Ilmu menjadi keuntungan
- Hari akhirat menjadi matlamat dan tempat pulang
- Syarak menjadi jalan dan cara
- Terhadap jiwa pendorong kejahatan (nafsu Amarah) menjadi penjaga dan pemerhati
- Terhadap jiwa pengkritik (nafsu Lawamah) ia menjadi penyedar.
- Pancaindera menjadi pengikut-pengikut dan pembantu.
- Agama menjadi penghalang
- Akal menjadi mahaguru
- Rasa pancaindera menjadi murid
- Ar-Robh (Allah) menjadi pemerhati
Jiwa
dengan sifat-sifat ini bersama dengan alat-alat ini tidak mengarah
kepada peribadi yang tebal ini dan tidak berhubung dengan zatnya, malahan
ia mengarah kepada Tuhannya dan Tuhannya memerintahkannya supaya
mengambil kesempatan mendapatkan sesuatu yang berguna hingga kepada satu
tempoh yang tertentu.
Oleh
itu ruh tidaklah menumpukan pemerhatian ke arah memikirkan yang lain
dalam masa perjalanan (hidup di atas dunia) ini, melainkan berusaha
mencari ilmu untuk menjadi perhiasan di dalam negeri akhirat. Ini adalah
kerana perhiasan harta dan anak-anak adalah perhiasan hidup di dunia
sahaja sebagaimana mata menumpukan pemerhatian ke arah mendengar
suara-suara, lidah siap sedia untuk menyusun kata-kata, Ruh Haiwani
tunduk kepada keenakkan marah, Ruh Tobie cintakan kelazatam makan dan
minum, maka ruh yang tenang (AL-Ruh Al-Muthomainnah) ertinya Qalbu tidak menghendaki apa-apa selain daripada ilmu dan tidak gemarkan sesuatupun selain daripada ilmu.
Ia belajar dan belajar sepanjang usianya. Ia menghiasi dirinya dengan
ilmu dalam seluruh zaman hingga waktu bercerainya dari badan. Jika ia
menerima sesuatu yang lain daripada ilmu, maka penerimaannya ini cuma
untuk kepentingan badan, bukan untuk kepentingan dirinya dan kecintaan
asalnya. Bila anda telah mengetahui hal
ehwal ruh, kekalannya yang berterusan, kecintaannya dan pemerhatiannya
kepada ilmu maka patutlah anda mengetahui pula tentang jenis-jenis ilmu.
Semoga Allah memberi anda petunjuk dan hidayahnya.
|